De Veerhaven van Terneuzen kent een lange geschiedenis. Al in de achttiende eeuw werd de Veerhaven in gebruik genomen voor de veerdienst tussen verschillende dorpen. De afgelopen jaren bestond het plan om de Oude Veerhaven te herinrichten. Maar wat schuilt er nu precies achter deze plek?

Veerdienst

In 1781 werd een veerdienst opgericht van de stad Terneuzen naar Biervliet, Ellewoutsdijk, Baarland, Hoedekenskerke en het Land van Hulst. De aanleiding was dat het vaarwater voor de stad steeds ondieper werd.

Subsidie

In 1828 begon de provincie de exploitanten van de veerdienst tussen Vlissingen en Breskens te subsidiëren. Vanaf dit moment voer de raderboot twee keer per week een dienst van Vlissingen naar Terneuzen en terug. Van 1828 tot 1842 was de provincie uitsluitend als subsidieverlener betrokken bij de exploitatie van de veerdienst. Dit veranderde in 1842. De provincie kocht de stoomboot en gaf een concessie. Twaalf jaar lang werd zo de dienst als semi-overheidsbedrijf uitgevoerd. In 1854 verkocht de provincie de boot en zo werd de dienst weer particulier uitgevoerd. De uitvoering van deze dienst liet echter veel te wensen over. De concessie werd daarom ingetrokken en de veerdienst was weer in handen van de provincie.

Nieuwe aanlegplaats

Enkele jaren nadat de provincie de veerdienst in exploitatie nam, werd in 1874 een nieuwe aanlegplaats in gebruik genomen. Door de toenemende scheepvaart kon deze aanlegplaats niet lang blijven bestaan, in 1896 werd een nieuwe aanlegplaats ontworpen. Deze aanlegplaats was 24 meter lang en 7 meter breed.

In 1932 bestelde de provincie drie identieke zijladingveerboten (zie foto linksonder) die in 1933 op de kleine Westerscheldediensten en Oosterschelde zouden gaan varen. Deze veerboten konden circa 10 auto’s meenemen op het achterdek. Ten gevolge hiervan werden er bij de aanlegplaats in Terneuzen enkele werkzaamheden verricht. Er werd onder andere een verlengstuk aan de bestaande ponton aangebracht.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de ponton en brug in de Veerhaven beschadigd. Een aantal jaren na de bevrijding van Terneuzen werd een nieuwe brug aangebracht, een Callender-Hamilton brug. Dit was niet zomaar een brug. Dit soort bruggen waren destijds ontworpen en werden vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog als spoorbrug ingezet. In Nederland zijn er nog maar enkele Callender-Hamiltonbruggen bewaard gebleven, waaronder dus in Terneuzen. Tot 1972 was de Veerhaven in gebruik door de provinciale stoombootdienst.

Opknapbeurt

Na het beëindigen van de veerdienst werd de Veerhaven gebruikt voor verschillende doeleinden. Het was een aanlegplaats voor sleepboten, het werd gebruikt als calamiteitensteiger, had een belangrijke functie tijdens de Havenfeesten (denk aan rondvaarten) en speelde elk jaar een rol tijdens de sinterklaasviering.

Sinds 2015 heeft de nieuwe eigenaar flink geïnvesteerd in de Oude Veerhaven. Dit geheel in lijn met de plannen om de Veerhaven weer nieuw leven in te blazen. De afgelopen jaren zijn er veel werkzaamheden verricht, waaronder de aanleg van een nieuwe werksteiger en een compleet nieuwe jachthaven.

Bron: Heemkundige Kring